FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/12/2017

Kan man tvingas arbeta alla storhelger?

Vi är några som jobbar som vaktmästare inom kyrkan som undrar om det inte finns någon arbetslag om att man inte ska jobba varje storhelg har jobbat varje jul i 16 år

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Den relevanta lagen är arbetstidslagen. För er del måste jag beklaga att det inte finns några bestämmelser om arbete under storhelger. Arbetsgivaren har alltså rätt att förlägga arbetet till vilka dagar eller timmar denne än vill, under förutsättning att ni som arbetstagare får tillräckligt med vila i form av rast och ledighet.

Genom kollektivavtal eller personliga anställningsavtal kan det givetvis regleras att ni som arbetstagare bara ska behöva arbeta vissa storhelger eller inga alls. Jag rekommenderar er att vända er till ert fackförbund.

Med vänliga hälsningar,

Gustav DaunRådgivare