Kan min exman tvinga mig att sälja vår gemensamma fastighet?

Hej,

Min x-man och jag skilde oss för 20 år sedan, då vi hade två hus. Vi äger båda husen 50%-50% men stod individuellt för alla kostnader/intäkter på var sitt hus. Han sålde sitt hus för två år sedan och vi delade på vinsten (50%-50%) av hans hus.

Nu vill han vi ska sälja det andra husen också som jag just nu lagt ner 1,6 miljoner på och nu hyr ut för att försöka få tillbaka en del av den dyrbara renoveringen. Vi har inga särskilda avtal.

Jag vill inte sälja huset och har inte råd att lösa ut honom efter renoveringen. Kan han tvinga mig till att sälja? Huset är värt 2 miljoner mer nu efter allt jag lagt ner - kan man få bli kompenserad för det?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågor!

Eftersom att ni äger fastigheten tillsammans så är samägandelagen tillämplig. Eftersom ni inte avtalat om något annat innebär det att han kan tvinga fram en försäljning av fastigheten genom att ansöka hos tingsrätten om att fastigheten för er gemensamma räkning ska bjudas ut på offentlig auktion, så länge du inte kan visa att du har synnerliga skäl för anstånd mot att så sker (6 § samägandelagen). Synnerliga skäl är ett väldigt högt krav och det är därför svårt att visa att du har synnerliga skäl mot att fastigheten inte ska bjudas ut. Om ni inte kommer överens om hur ni ska göra med fastigheten kan din exman således tvinga fram en försäljning av den genom att ansöka om detta hos tingsrätten.

Ni kan själva avtala om att ni ska fördela en eventuell vinst av fastigheten på ett annat sätt än hälften var eller avtala om att ni ska äga olika stora delar av fastigheten. Om ni inte kan komma överens om en annan fördelning än 50/50 så kan inte jag se någon lösning på hur du kan bli kompenserad för att du lagt ner pengar på renoveringen.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare