Kan min hyresgäst betraktas som min sambo och ärva min kvarlåtenskap?

Hej,

Om jag hyr ut min bostad i andra hand och själv står skriven där räknas vi som sambo då? Jag bor inte i bostaden utan i husvagn. Finns det någon risk att min hyresgäst ärver efter mig vid dödsfall? Har en försäkring där det står att maka eller sambo är förmånstagare i första hand därefter barn. Vill ju att barnen ska ärva i första hand och inte en hyresgäst.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att betraktas som sambor i juridisk mening måste man stadigvarande bo tillsammans, vara i ett parförhållande och ha gemensamt hushåll enligt 1§ Sambolagen (SamboL). Då sambor inte har någon arvsrätt efter varandra och då du och din hyresgäst inte kommer att betraktas som sambor finns det ingen risk att din hyresgäst skulle ärva din kvarlåtenskap. Även om du hade bott kvar i lägenheten tillsammans med hyresgästen hade ni inte varit sambor så länge ni inte ingått ett parförhållande.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare