FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/11/2017

Kan min partner ingå ett avtal i mitt namn?

Jag är gift. Kan då den jag är gift med teckna ett telefonabonnemang i mitt namn utan att jag skrivit under något eller sagt ja på en bandinspelning till detta abonnemang?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns vissa tillfällen då det är möjligt att teckna ett avtal åt en annan person. Detta är möjligt om personen som vill ingå ett avtal (huvudmannen) ger en annan person (mellanmannen) en fullmakt. I fullmakten förklarar huvudmannen vad mellanmannen får göra. Med andra ord förklarar fullmakten vilken behörighet mellanmannen har. Om mellanmannen överskrider sin behörighet, d.v.s. gör något annat än det hen fått tillåtelse till, är huvudmannen inte bunden av avtalet, 10 § Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.

Även om du inte gett din make eller maka en fullmakt kan du vara bunden av avtalet om du uttrycker ett godkännande i efterhand. Det kallas för ratihabition.

Sammanfattningsvis kan man säga att din make eller maka måste fått en fullmakt av dig för att kunna teckna ett telefonabonnemang i ditt namn. Om du godkänner avtalet i efterhand är du dock bunden av avtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare