FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/03/2017

Kan min sambo kräva att jag betalar hyra till henne retroaktivt?

Hej!

Min sambo vill att jag ska betala hyra. inget hyreskontrakt finns skrivet. jag har bott och delat på alla kostnader sen 2012. nu pratar hon om hyra retroaktivt sen jag flyttat in. kan hon det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din sambo har kontrakt på lägenheten och att ni två bor där tillsammans.

I Jordabalken 12 kap. hittar du den s.k "hyreslagen" där alla hyresrättsliga regler finns. Dessa reglerar dock inte förhållandet mellan två hyresgäster i samma lägenhet, utan bara förhållandet mellan hyresvärden och hyresgästen.

Det finns i övrigt inget stöd i lag för din sambos krav att du ska betala hyra retroaktivt till henne. Hur hyresbetalningarna sker och hur mycket var och en ska betala är upp till samborna själva att komma överens om.

Om ni inte har en överenskommelse eller ett bindande avtal om detta så har du ingen rättslig skyldighet att betala hyra retroaktivt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att kommentera här nedan eller att ställa en ny fråga!

Lucas CyrénRådgivare