Kan min sambos syster ansöka om bostadsbidrag trots att hon hyr min bostad?

Hejsan.

Jag äger en villa till 100%, har sambo (inget sambo avtal finns) och tre små barn med sambon.

Vi köper nu gemensamt ett nytt hus, en syster till min sambo som också har en sambo skulle vilja hyra våran villa (skälig hyra, eller till och med lite lågt, strax över 4000kr i månaden som kallhyra, detta belopp för att vi inte ska behöva skatta på pengarna).

De har dock inget jobb och får ekonomiskt bistånd. Får de bostadsbidrag ifall de hyr "min" villa? eller blir vi på något sätt försörjnings skyldiga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerma om bostadsbidrag regleras i socialförsäkringsbalkens kap. 95-98.

Rätten att få bostadsbidrag är begränsad till barnfamiljer och personer, med eller utan make/sambo, som är mellan 18-29 år, se SFB 96:2 och 96:10-11.

Det finns några ytterligare kriterier som är av betydelse för rätten till bostadsbidrag, och främst då hur inkomstläget ser ut. Bidraget beräknas på hur hög den sökandes inkomst är, hur stor boendekostnad den sökande har, hur stor bostaden är och hur många barn den sökande har (i fallet att sökanden är en barnfamilj). För mer information om hur bostadsbidrag beviljas och beräknas hänvisar jag till Försäkringskassans sida om bostadsbidrag.

Att din sambos systers familj hyr just din lägenhet är alltså helt utan betydelse för deras möjligheter att söka bostadsbidrag. Det spelar heller inte någon roll för deras möjligheter att söka fortsatt försörjningsstöd, eftersom det inte heller för denna bidragsform kan krävas att släktingar till den bidragssökande försörjer dem (undantaget skulle vara att en make eller sambo försörjer den bidragssökande, men även här finns begränsningar på vad man kan kräva av maken/sambon).

Möjligheterna och kriterierna för att söka bidrag utgår i princip enbart från den bidragssökandes egna förhållanden, och det spelar alltså ingen roll vem denne hyr bostaden av.

Viktigt att tänka på är dock att den bidragssökande i regel måste vara folkbokförd på adressen, så därför är det ingen bra idé att hyra ut ”svart”.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare