FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/03/2017

Kan mina spanska föräldrar köpa ut min f.d. sambo ur bostadsrätt och sen ge mig deras del?

Hej,

Jag undrar över hur det ser ut om jag köper ut min före detta sambo från våran gemensamma bostadsrätt med hjälp från mina föräldrar som är spanjorer och bor i Spanien. Kan de vara delägare i bostadsrätten utan att själva bo i den? Är detta möjligt undrar jag i nästa steg om de sedan kan skriva över sin del på mig i ett gåvobrev och hur detta ev. skulle beskattas med anledning av att jag som gåvomottagare är i Sverige och de som gåvogivare är i Spanien? Är det skattelagstiftningen i Sverige eller Spanien som gäller?

Tack!

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du riktar din fråga till oss på lawline.

Kan dina föräldrar bli ägare till halva lägenheten?
Ja, Vad som händer när dina föräldrar köper ut din f.d. sambo ur er bostadsrätt är helt enkelt att de blir ägare till lägenheten. Att de bor i Spanien påverkar inte deras möjlighet att äga bostadsrätt i Sverige.

Blir det någon skatt när dina föräldrar köper ut din f.d. sambo?
Ja det blir det, men det är din sambo som anses göra en vinst här. (Beroende på vad sambons del av lägenheten säljs för).
Dina föräldrar kommer inte att betala någon skatt för detta. Din f.d. sambo kommer dock att behöva betala 22 % skatt på den realisationsvinst hon/han gör. Realisationsvinsten är försäljningspriset minus priset då lägenheten köptes.
Det innebär alltså att om dina föräldrar köper ut din Sambo för samma pris som du och sambon betalade för lägenheten så kommer inte sambon behöva betala någon skatt alls, men ju mer hon/han får i vinst vid försäljningen, desto högre blir skatten.
Skatteverket har en del information här om hur kapitalvinsten beräknas på en bostadsrätt eftersom inre reparationsfond och vissa andra avgifter också får räknas av från vinsten.

Om sambon flyttar ut och skaffar en ny lägenhet behöver hon/han inte betala skatt nu utan kan eventuellt få rätt till uppskovsbelopp, det är ju något du kan tips om men något jag inte förklarar här utförligare eftersom det inte berör dig eller lägenheten. Kan dock vara bra att tipsa om ifall ni kommer bra överens annars.

Kan dina föräldrar sedan ge dig den halva av bostadsrätten som de köpt?
Här är svaret lite osäkert eftersom två olika skattesystem kommer in i bilden.
Jag vet inte hur systemet ser ut i Spanien, men i Sverige är gåvor och arv skattefria. Hade dina föräldrar varit svenska och omfattats av svensk skattelagstiftning så hade gåvan varit skattefri och det finns inga som helst problem för dem att ge dig deras halva av bostadsrätten.

Det kan vara så att du blir skatteskyldig i Spanien för en sådan gåva eftersom du kanske klassas som "obegränsat skattskyldig" i Spanien och därmed ska betala skatt i Spanien för inkomster/gåvor du får i Sverige. Man kan nämligen beskattas precis som invånare även i stater man har flyttat ifrån om man har stark anknytning dit...

Huruvida du beskattas för att ta emot en sån gåva i Spanien eller om dina föräldrar beskattas i Spanien får du alltså kolla upp med någon som kan spansk skatterätt.
I Sverige kommer du inte att beskattas.

Vad som händer när du säljer bostadsrätten:
Eftersom du får en del av bostadsrätten i gåva av dina föräldrar så kommer ju de enligt svensk rätt inte att betala någon skatt och inte du heller. Anledningen till det är att du istället inträder i deras skatteskyldighet.
Dvs, när de ger bort lägenheten till dig så ger de även bort en potentiell skatteskuld som ligger i den halvan av lägenheten.

Om lägenheten köptes för exempelvis 1 000 000 kr när du och sambon köpte den och dina föräldrar sedan köper ut sambon för 600 000 så kommer det ses som att din anskaffningskostnad för lägenheten blir 1 100 000 kr och det är då den anskaffningskostnad du skall använda för att beräkna din realisationsvinst vid en senare försäljning. Det är dock inget jag ska gå in på för mycket här eftersom det inte finns något som antyder att du ska sälja lägenheten snart.

Hoppas att du är nöjd med svaren på dina frågor och att det inte finns gåvoskatt i Spanien, om det finns det kan det vara bättre att du istället lånar pengar av dina föräldrar för att köpa lägenheten själv eftersom det då inte utlöser någon gåvoskatt.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare