Kan nödtestamente godtas utan underskrift?

HEJ min bror tog livet av sej och lämnade ett självmords brev efer sej självmords brevet är ej undertecknat .Han skrev ett testamente året innan han dog.Gäller självmords brevet eller testamentet som är bevittnade.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns möjlighet för en person i nödfall att upprätta ett nödtestamente utan vittnen. Även kallat holografiskt testamente. Självmord har i tidigare rättsfall ansetts vara ett sådant nödfall. Denna handling måste dock vara skriven för hand och undertecknad. Eftersom din bror inte undertecknade nödtestamentet gäller detta inte. (10 kap 3§ Ärvdabalken)

Det finns däremot en möjlighet att brevet påverkar det tidigare skrivna testamentet. En återkallelse av testamente har inga formkrav vilket gör att man kan ta brevet i beaktning när man ska tolka det tidigare testamentet. Detta beror helt på omständigheterna och i vilken mån brevet överensstämde med testamentet så jag kan inte svara på detta.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare