FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/04/2017

Kan nya maken bli mina barns vårdnadshavare utan att adoptera dem?

Hej!

Jag har ensam vårdnad av mina 3 barn och deras biologiska pappa bryr sig inte om barnen alls. Jag är gift med en underbar man som tar hand om barnen som om det vore hans egna. Kan min man bli vårdnadshavare åt barnen utan att adoptera dom? Alltså har han rätt att skriva på papper till tex skolan som barnen går på?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrar och särskilda vårdnadshavare

Det är föräldrarna som är vårdnadshavare till sina barn, detta gäller som utgångspunkt. Det kan även förordnas särskilda vårdnadshavare under vissa omständigheter, till exempel om du skulle brista i omsorgen eller skulle vara varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden. (se 6 kap 3, 7 och 8a §§ föräldrabalken).

Din man måste adoptera för att bli vårdnadshavare

Någon annan vårdnadshavare än du är ditt fall inte möjligt (jag utgår från att omständigheterna ovan inte föreligger och att barnens pappa inte är aktuell att bli vårdnadshavare). Det enda sättet för din man att bli vårdnadshavare är genom att adoptera, då krävs pappans samtycke och eventuellt även barnens beroende på hur gamla de är. (se 4 kap 5 och 5a §§ föräldrabalken)

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare