Kan ringa stöld ge fängelsestraff, och kan det i sin tur leda till förlust av vårdnad om mina barn?

Hej.

För 3 veckor sedan blev jag tagen av en kontrollant för snatteri i en matbutik.

Det handlade mestadels om smink och värdet av allt blev totalt 1027kr.

Tanken var inte att ta det från början. Jag lade ner det i kundvagnen för att senare räkna på det och märkte att jag inte hade råd.

Jag blev påkommen utanför kassorna och blev förd in i ett rum där jag fick lägga upp alla saker som jag tog på ett bord.

Jag erkände direkt utan tvekan då jag ångrar det och mår dåligt för min handling.

Idag fick jag hem ett brev från tingsrätten om att jag stäms. Och ska befinna mig på tingsrätten om några veckor för rätten.

Min fundering är nu vad som kommer att hända med mig.

Jag jobbar som timvikarie inom barnomsorgen och har ett ordnat liv.

Dock är inte min ekonomi den bäste så de flesta månader får jag vända på varje krona.

Får jag fängelse eller böter/villkorligt?

Mår verkligen dåligt över detta då jag också är ensamstående med barn. Och är så rädd att förlora mina barn trots att socialen har varit inkopplad och lagt ner utredningen då de anser att jag tar väl hand om barnen och anses inte som en fara för dom.

Vad kommer att hända mig och hur lång tid tar det att få en dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken möjligt påföljd som kan följa av att bli tilldöms ansvar för ringa stöld?

Straffskalan för ringa stöld ligger på bötesnivå och upp till 6 månaders fängelse. Det är svårt att säga utifrån förutsättningarna exakt vilket straff som kommer att tilldömas dig i det fall du finnes skyldig. Fängelse ses dock som en sanktion som ska användas i sista hand. Man säger att det finns en presumtion mot att döma ut fängelse som kan brytas i det fall brottet är av sådan karaktär straffet som ska utdömas är längre än ett år (straffmätningsvärdet), eller i det fall det rör sig om ett så kallat artbrott. Ringa stöld är varken ett artbrott, eller så pass allvarligt med hänsyn till straffmätningsvärdet att fängelsepresumtionen kan anses bruten. Alltså borde det möjligheten till att utdöma ett fängelsestraff utifrån givna omständigheter vara liten. Troligtvis kommer du bli dömd till villkorlig dom, och/eller penningböter (se BrB 30 kap 4 §, och 8 kap 2 §).

Hur lång tid tar det tills rättegången?

Det första som sker vid utredningen av ett brott är att en förundersökning påbörjas. Denna inleds av åklagaren som beslutar i fall det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal eller inte. Jag utgår från att du har fått hem papper på att förundersökningen har inletts eller inte inletts. Detta är nämligen ett krav som gäller oavsett ifall förundersökningen läggs ned eller leder till åtal. Hur lång tid det tar tills rättegången hålls är tyvärr svårt att svara på. Ofta prioriteras mer allvarliga mål vilka handläggs mer skyndsamt. Regeln om inledande av förundersökning hittar du i 23 kap. 1 § rättegångsbalken.

Kan man bli av med vårdnaden för sina barn om man begår brott?

Att mot en förälders vilja omhänderta ett barn är ett tvångsmedel, som regleras i lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga. Enligt 1 §, och 2 § kan barnet omhändertas i det fall det föreligger en påtaglig risk för att barnets hälsa eller utveckling skadas i det fall barnet bor kvar hos sin vårdnadshavare. Vidare ska detta bero på fysisk eller psykisk misshandel av barnet, ett otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen, eller något annat förhållande i hemmet. Detta är ett högt ställt krav. Ett fall av ringa stöld är inte tillräckligt generellt sätt för att säga att det föreligger påtaglig risk för barnens hälsa eller utveckling. Alltså tror jag inte att du ska oroa dig utifrån det brott som du har begått över att bli av med vårdnaden om dina barn.

För ytterligare rådgivning råder jag dig att ta kontakt med vår betaltjänst på info@lawline.se

Adam AskRådgivare