Kan semesterersättning avtalas bort?

Hej,

Jag förhandlar med en idrottsförening angående ett tidsbestämt anställningsavtal som varar mellan 1 november 2017 till och med 30:e maj 2018.

Anställningen är på 10 timmar i veckan med en fast bruttolön varje månad.

I avtalet jag har fått mig tilldelat (ej skrivit under ännu), har man försökt avtala bort semester/semesterersättning. Är detta ok? Vad har jag rätt till?

Såhär har man valt att skriva:

"Uppdragstagaren har ingen rätt till semester eller semesterersättning, dock kan arbetstagaren förlägga ledighet under säsongsuppehåll i samråd med arbetsgivaren.".

Tack!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som arbetstagare har man rätt till semesterförmåner enligt 1§ semesterlagen. Den rätten kan inte avtalas bort genom avtal mellan en arbetsgivare och en anställd, 2§. (https://lagen.nu/1977:480).

Semesterersättning betalas ut när en anställd avslutar sin anställning samt vid kortare anställningar. Det är alltså inte samma sak som semesterlön, som är den ersättning en anställd får under sin semester.

Du har av den förening du jobbar för rätt att få ut din intjänade semesterersättning och detta regleras i lag. Enligt 28 § i semesterlagen framgår att om en arbetstagares anställning upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in så ska arbetstagaren i stället få ut semesterersättning.

Om du exempelvis arbetar som timanställd utgörs din semesterersättning enligt 16 b § av 12 % av din förfallna lön. Du har alltså rätt till 12 % semesterersättning av den totala intjänade lönen från 1 november 2017 till och med 30:e maj 2018 och detta ska betalas ut efter sista anställningsdagen om ni inte kommer överens om att betala ut ersättningen månadsvis.

Sammafattningsvis: Semesterersättning är ersättning som du får om du slutar din anställning innan du har tagit ut semesterdagar med semesterlön och detta framgår av 28 § semesterlagen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare