Kan skolan tvinga mig att skriva under ordningsregler?

Min skola vill att varje elev ska skriva under ordningsregler som de utformat tillsammans med elever. Kan jag vägra skriva under om det finns punkter som jag inte håller med om? Man skriver ju trots allt bara under om man går med på allt, vilket jag inte gör. Har skolan någon rätt att tvinga mig skriva under. Kan tilläggas att även vårdnadshavare måste skriva under. Gäller grundskola.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ordningsregler är framtagna för att elever och personal ska ha en trivsam arbetsmiljö där de känner sig trygga och alla visar respekt för varandra och människors olikheter. Genom att skriva under ordningsregler ansvarar föräldrar/vårdnadshavare för att deras barn följer dessa. De flesta skolar har ordningsregler som elever och vårdnadshavare ska skriva under och godkänna.

Du kan inte tvingas skriva under dem, men genom att vägra kanske barnet nekas plats på skolan. Antagligen kan du får prata med en lärare eller rektor på skolan för att komma fram till en lösning som passar båda parter. Om du inte håller med om ordningsreglerna kanske du även kan vända dig till en skola som bättre möter dina önskemål och placera barnet där.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare