Kan socialtjänsten begära ut min personutredning?

hej jag har en fråga om socialtjänten har rätt och ta ut min personutredning från frivården?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Så länge som utredningen pågår och då informationen endast finns hos kriminalvården så är uppgifterna sekretessbelagda. När kriminalvårdens yttrande har lämnats över till domstol blir det däremot en offentlig handling som kan begäras ut av dels andra myndigheter, dels personer ur allmänheten som är nyfikna, som en del i offentlighetsprincipen.

Kriminalvårdens hemsida kan du läsa mer om hur det fungerar.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare