Kan stirrande utgöra ofredande?

Hej..en fråga som man som kvinna kanske upplever som olika..inte vet jag..för mig var och är det väldigt obehagligt,nu till frågan..en granne har vid några tillfällen kommit ner till mig när jag har legat och sovit ute i min solstol,jag har vaknat av att det har känts obehagligt varav han har stått och studerat mig i tysthet utan att gjort någon ansats av att väcka mig..jag har vaknat med ett ryck satt mig upp och fått på mig en tröja.Han har haft en otäck blick,inte verkat förstått att han sysslar med är vidrigt skymfande..listan kan göras lång på hur jag har upplevt det..frågan är kan jag anmäla honom och för vad..hälsningar maud

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall skulle det kunna röra sig om ofredande enligt 4:7 Brottsbalken (BrB) eller också hemfridsbrott enligt 4:6 BrB. För att 4:6 BrB ska aktualiseras krävs det att din granne har inträngt i din bostad eller på din tomt. Utifrån din fråga tolkar jag det dock som att du har solat på ett gemensamt utrymme för grannskapet och om så är fallet har inget hemfridsbrott förekommit. Angående ofredande enligt 4:7 BrB så beror detta på hur pass länge detta beteende har förekommit och om du har uppmanat din granne att upphöra med beteendet för att det ska kunna utgöra ett ofredande. Även om det dock skulle ha förekommit vid ett flertal tillfällen så krävs det ganska mycket för att den här typen av beteende ska komma upp i ofredande. Jag rekommenderar dig att i alla fall tydligt förklara för din granne att du inte accepterar dennes beteende och att denne genast upphör med detta. Skulle beteendet fortsätta talar mer för att beteendet utgör ofredande och i sådana fall bör ni gå vidare med att göra en polisanmälan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare