Kan systerdottern kräva kompensation för gåva till mina barn från min pappa?

HeJ! Min mor gick bort för två år sedan. Pappa är vid livet och har ärvt min mor. Jag är nu det enda barnet, efter det att min syster gått bort. Systern har ett barn och således är det jag och systerdottern som räknas som bröstarvingar. Till saken hör att mina två barn, alltså min fars barnbarn alltid har stått min far nära. Jag, min systerdotter och mina två barnbarn har fått 100.000 var, enligt min pappas vilja. Kan min systerdotter kräva att bli kompenserad för detta när min pappa avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din pappas gåva till dina barn kan bli klandrade av din systerdotter.

Gällande rätt

6 kap 1 § Ärvdabalken stadgar att vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Är mottagaren en annan arvinge, skall avräkning ske endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs.

Vad som gäller för dig

Då det bara är du och din systerdotter som är bröstarvingar ska inte gåvorna till dina barn automatiskt ses som förskott på arv. Det är bara om det har föreskrivits särskilt eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs som avräkning ska ske. Så om inte detta är uppfyllt så kan inte din systerdotter kräva att bli kompenserad vid din pappas död.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare