FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/08/2015

Kan tredje man begära ut beslagsprotokoll?

Kan man ha en privatperson som juridiskt ombud vid förhör om rättegångsfullmakt skrivs. Denne person har studerat juridik själv och är ganska kunnig i detta. Men tar ej på sig saker som behövs riktig advokat för. Men att kalla sig för juridiskt ombud behövs väl ingen utbildning för. Sen om flera personer har saker i lägenhet vid husrannsakan har då alla dessa individer rätt att få ett beslagsprotokoll. Om ej kan man kräva det vid rätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Precis som du säger krävs det ingen särskild utbildning för att agera ombud i en rättegång (även om det många gånger är till ens fördel då processer kan vara mycket komplicerade).

Angående beslagsprotokoll finns det en bestämmelse som säger "Den som drabbats av beslag äge på begäran erhålla bevis om beslaget, innehållande även uppgift å det brott misstanken avser." (Rättegångsbalken 27:13 2 stycket som du kan hitta https://lagen.nu/1942:740). Det innebär att även de personer som husrannsakan i och för sig inte riktas mot men ändå drabbas har rätt att begära ut ett beslagsprotokoll.

Har du följdfrågor eller undrar över något helt annat, tveka inte att höra av dig igen!

Mikael JonassonRådgivare