Kan vi testamentera bort egendom till våra barnbarn då vår dotter fortfarande är i livet?

Det finns 2 barn i familjen. Den ena är ensamstående utan barn och den andra är mor till tre barn. Vi vill att den ensamstående dottern ärver oss och att mamman till de tre barnen inte ärver oss utan att hennes arv går direkt till hennes barn. Barnbarnen är 11, 9 och 4 år och tanken är att de skall få tillgång till arvet i vuxen ålder. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lösning du nämner är tyvärr inte möjlig då era barn alltid har rätt att få ut en "laglott" då ni går bort. Oavsett vad ni har skrivit i ett eventuellt testamente har alltså båda era döttrar rätt att ärva minst sin laglott. Det spelar ingen roll ifall ni har testamenterat er egendom till era egna barnbarn, det vill säga er dotters barn, de kan inte "överta" denna rätt till laglotten.

Laglotten är hälften av vad era döttrar skulle ha ärvt om det inte hade funnits något testamente. Om det inte finns något testamente ska de ärva hälften av all kvarlåtenskap var, detta eftersom ens barn ärver i första hand. Laglotten är som sagt hälften av detta, det vill säga en fjärdedel var. Denna andel har alltså bägge era döttrar alltid rätt till.

Om ni skulle skriva ett testamente där ni testamenterar bort all kvarlåtenskap till er "ensamstående dotter" och era barnbarn skulle er andra dotter kunna begära jämkning av detta testamente och på så sätt få ut sin laglott (7 kap 3 § ÄB). Det förutsätter dock alltså att er dotter (med barn) faktiskt agerar och gör detta, dessutom inom 6 månader efter att hon delgivits testamentet. Om hon inte skulle göra detta kommer ert testamente att gälla som ni önskat.

Det kan alltså vara värt att "försöka" testamentera bort egendomen så som ni har skrivit. Det går dock inte att komma runt att båda era döttrar har rätt till sin laglott om de så önskar. Resterande egendom kan ni dock alltid göra vad som helst med, det är bara laglotten som blir "låst". Det är alltså en bra idé att skriva ett testamente oavsett, så att ni kan bestämma så mycket som möjligt över den egendom ni får testamentera bort fritt.

Behöver ni hjälp med upprättande av testamente rekommenderar jag att ni bokar tid hos en av våra jurister. Det går att boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga! Ni får gärna eventuella frågor i kommentarsfältet nedan!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare