Kapitalinkomst som grund för försörjningskrav

Räknas Inkomst av kapital vid ansökan om uppehållstillstånd med anknytning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det är regelbundna och arbetsrelaterade inkomster som är aktuella. Migrationsverket tittar bland annat efter lön från arbete, arbetslöshetsersättning, sjukpenning, inkomstgrundande pension och dylikt. Du måste ha en inkomst som efter avdragen boendekostnad motsvarar ett så kallat normalbelopp. Normalbeloppet är nu under 2017, 4 734 kronor för en ensamstående vuxen.

Det finns vissa undantag för om du har en ”tillräckligt stor förmögenhet” för att försörja den som söker om uppehållstillstånd. Men utöver detta räknas inte aktieavkastning, vinst efter husförsäljning, ränta eller annan kapitalinkomst med vid beräkning av om du uppfyller försörjningskravet.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare