FrågaARBETSRÄTTA-kassan 30/12/2015

Karenstid a-kassa vid egen uppsägning

Hej! Har en provanställning som upphör i maj, min fråga är, kan jag sluta utan att bli avstäng från À- kassa, då jag inte trivs.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

I lag om arbetslöshetskassa 43 b § punkten 1 står att den som "utan giltig anledning lämnat sitt arbete" får en karenstid från arbetslöshetsersättning med 45 dagar. Det innebär att man blir utan ersättning de första 45 dagarna, jag antar det är det du menar med avstängd.

Vad giltig anledning är blir en bedömningsfråga, men en anledning till att slippa 45 dagarskarensen fast man säger upp sig kan vara att man blir sjuk av sitt arbete. Kraven har dock visat sig vara höga, och det krävs läkarintyg etc. Enbart att man inte trivs med sitt arbete har tyvärr inte ansetts vara giltig anledning.

Så ja, om du säger upp dig från din provanställning på grund av att du inte trivs så kommer du bli utan ersättning från a-kassan de första 45 dagarna.

Lawline RådgivareRådgivare