Klagande grannar i flerfamiljshus

Hej! Vi bor i ett flerfamiljshus, bostadsrätt, sedan 1 år tillbaka. Vi är 2 vuxna, 2 katter och har en son på ca 10 mån som håller på att lära sig gå. Jag är mammaledig men är väldigt sällan hemma dagtid och min sambo jobbar. Vi är väldigt lugna, för aldrig oljud, har aldrig fester, spelar musik osv. Vi har på senaste tiden fått ett antal klagomål på oss från grannarna under, som påstår sig bli störda av bl.a att vi går på golven så att dom inte hör sin tv.. Dom påstår att min sambo går som en elefant, och att vi skrämmer deras barnbarn som tror att de bor ett monster ovanför dem. Vi förstår ingenting. Självklart låter det lite mer från vår son då som stapplar fram, ramlar, tappar leksaker osv. Men vi anser att de inte är ett skäl att klaga. Dom har endast vid ett tillfälle kommit upp till oss, när vi var nyinflyttade och höll på att ställa in ljudet på stereon kl 14 på en måndag, och klagat, alla andra gånger har de gått direkt till föreningsordförande. Jag har pratat med honom, och vi ska nästa vecka ha ett möte. Vi har medlemmar i vår förening som är på vår sida. Nu till frågan - de påstår sig ha inspelningar av oss som de vägrar spela upp. Så min fråga är: Om de nu har gjort detta, är det lagligt? Har de rätt i vad de gör och säger? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Då ni bor i en bostadsrätt är det bostadsrättslagen som är tillämplig på er situation. I 7 kap finns bestämmelser om hur bostadsrättshavaren får använda lägenheten, och i detta fall är 9§ intressant (se https://lagen.nu/1991:614#K7P9S1). I den stadgas att bostadsrätthavaren vid sin användning av lägenheten ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar i sådan grad att de kan vara skadliga för hälsan eller som försämrar deras bostadsmiljö på ett sätt som skäligen inte bör tålas. Detta uttryck syftar på den allmänna uppfattningen om vad som skäligen bör tålas, och därmed så tar man i lagstiftningen ingen hänsyn till att vissa är känsligare än andra. Att spela musik eller se på tv på onormalt hög ljudnivå och vid sena tider på dygnet eller att ha ihärdigt skällande hundar i lägenheten är exempel på störningar som i längden inte ska behöva accepteras. Att ha enstaka fester eller högljudda tillställningar är tillåtet och sådant som grannarna får acceptera medans upprepade störningar av onormal styrka inte får förekomma.

I ert fall verkar det inte vara fråga om några onormala störningar eftersom att ni aldrig anordnar fester eller spelar hög musik, utan snarare verkar det röra sig om en mycket känslig granne. Att ett barn lär sig gå är knappast någonting som kan anses som onormalt, och förutsatt att det inte rör sig om avsiktliga stampningar i golvet så är troligen inte en persons gångstil heller en onormal störning. Att ställa in ljudet på sin stereo klockan 14 på en måndag räknas inte heller som en allvarlig störning när det sker vid en så pass harmlös tidpunkt och vid ett enstaka tillfälle.

Vad gäller inspelningarna som de har gjort av er, så tolkar jag situationen som att de har gjort inspelningarna i sin egen lägenhet för att bevisa hur de upplever ljudsituationen. I 4 kap 9 a§ brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1) finns en bestämmelse om olovlig avlyssning. Den stadgar att om någon i hemlighet avlyssnar eller spelar in tal i enrum, samtal mellan andra eller liknande kan dömas för olovlig avlyssning. I detta fall verkar dock dina grannars avsikt inte vara att faktiskt tjuvlyssna på era samtal eller förehavanden, utan snarare att spela in de störningar som de anser sig uppleva. Att genomföra en ljudupptagning i sin egen lägenhet kan knappast anses som straffbart enbart av den anledningen att ens grannar kan höras på samma inspelning.

Sammanfattningsvis bedömer jag er situation enligt följande: Dina grannar har inte gjort sig skyldiga till någonting olagligt genom att spela in det ljud som de upplever sig störas av i sin lägenhet. Dessa störningar verkar dock, av det som ni berättar, inte vara tillräckligt allvarliga eller onormala i sin natur för att det skulle leda till någon åtgärd. En god relation med sina grannar är förstås givetvis att föredra och förhoppningsvis kan ni reda ut era problem och öka förståelsen för varandras situation genom ett möte.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare