FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/01/2015

Klassificering av djur som lös egendom

Hej!

Jag har förstått det som att hundar, katter och sällskapsdjur i övrigt i juridisk mening klassificeras som "sak" på samma sätt som en tv eller annat lösöre.

Gäller samma i tex EU?

Stämmer det och var hittar jag lagtexten som säger att det är så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det stämmer att sällskapsdjur räknas som en ''sak'', alternativt lös egendom i juridisk mening enligt den svenska rättsordningen. Den EU-rättsliga regleringen som har övergripande reglering för samtliga EU-länder omfattar inte klassificering av djur. Hur ett djur klassificeras är istället beroende på vilket lands rättsordning man ser till. För att komma vidare med din fråga bör du informera dig om klassificeringen av djur enligt det land och den rättsordning du är intresserad av.

Det finns inget lagrum som konstaterar att djur är egendom. Det bestäms dock av 1 kap 1 § jordabalken som fastställer vad som utgör fast egendom, allt annat är att räkna som lös egendom och detta inkluderar även djur.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare