FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/12/2016

Klassificering av skattebrott

Hej!

Är skattebrott brott mot allmänhet och stat eller förmögenhetsbrott? Skattelagstiftningen är ju "inbakad" i BrB 9 kap. så jag tycker det är ett förmögenhetsbrott. Har jag rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Skattebrott kan sägas vara ett brott mot staten och dess offentliga intressen och inte ett förmögenhetsbrott i brottsbalkens mening. I brottsbalken finns inga straffbud om skattebrott, utan dessa regler finns i en särskild lagstiftning; skattebrottslagen (SBL) (1971:69), se här. Reglerna om olika förmögenhetsbrott i brottsbalken kap. 9 reglerar alltså inte skattebrott, utan endast sådana förmögenhetsbrott som exempelvis bedrägeri.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare