Kollektiv hemförsäkring

kan ett fackförbund (ideell förening) tillämpa kollektiv hemförsäkring???? måste jag vara med???? jag har redan en hemförsäkring.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om föreningen har rätt att besluta om kollektiv hemförsäkring beror på föreningens syfte. Ett rättsfall, NJA 1987 s394, behandlar just frågan om kollektiv hemförsäkring i en ideell förening (ett fackförbund). I fallet beslutar HD (oenigt) att det ansågs ligga inom föreningens syfte att tillhandahålla medlemmarna en kollektiv hemförsäkring.

Utan att veta något mer om just ditt fackförbunds syfte kan jag alltså inte svara säkert på din fråga om föreningen hade rätt att besluta om kollektiv hemförsäkring. Då rättsfallet handlade om en fackförening är dock risken stor för att en kollektiv hemförsäkring skulle anses ligga inom ditt fackförbunds syfte. Skulle det i enlighet med rättsfallet vara inom föreningens syfte är du som medlem bunden av detta, trots att du redan har en hemförsäkring.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare