Kommer bilen vara med i bodelningen?

Jag är gift sedan ca 5 år. Vi planerar skilsmässa och bodelning. Jag behöver köpa mig en bil innan bodelningen och innan det har ansökts om skilsmässa, dvs. inom äktenskapet. Jag har egna pengar att köpa en bil för. Inget billån ska tas. Skatt, försäkring och bensin kommer att tas från gemensamt konto. Jag kommer att stå som ägare. Är hela bilen då min vid skilsmässan och bodelningen? Behöver den bilen bodelas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

All egendom som man har när man är gift är antingen giftorättsgods eller enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). För att bilen ska bli din enskilda egendom krävs det att du och den du är gift med upprättar ett äktenskapsförord där ni anger att bilen är din enskilda egendom (7 kap. 2 § första punkten äktenskapsbalken). Detta gäller om du köper bilen själv. Om du får en bil i arv eller gåva kan den bli din enskilda egendom om arvlåtaren eller givaren på något sätt anger (t.ex. i gåvobrev) att bilen ska vara din enskilda egendom. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, undertecknat av båda makarna samt inskickat till Skatteverket för registrering (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Vid en skilsmässa ska er egendom fördelas genom bodelning (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag när talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Det är den dagen när tingsrätten får in ansökan om äktenskapsskillnad som räknas, så om du kan vänta med bilköpet tills ni skickat in ansökan till tingsrätten så ska inte bilen omfattas av bodelningen.

Om du behöver köpa bilen innan ansökan om äktenskapsskillnad hunnit komma in till tingsrätten kommer bilen att vara med i bodelningen. Eftersom du kommer stå som ägare till bilen har du rätt att få bilen på din lott i bodelningen (11 kap. 7 § äktenskapsbalken).

Exempel på hur er bodelning kan se ut:

Din bil: 30 000 kr (räknas som giftorättsgods om den inte är enskild egendom, även om du står som ägare)

Övrigt giftorättsgods: 2 000 000 kr (t.ex. bostad, möbler och annan egendom)

Sammanlagt värde som ska delas lika: 2 000 000 + 30 000 = 2 030 000 kr

Vad ni får var efter bodelningen: 1 015 000 kr

Enligt mitt exempel får du din bil, värd 30 000 kr + annan egendom, värd 985 000 kr. Skillnaden om bilen omfattas av bodelningen eller inte är att den du skiljer dig från får fördelar av bilens värde om bilen omfattas av bodelningen, eftersom giftorättsgodsets värde höjs motsvarande bilens värde.

Hoppas detta besvarar dina funderingar, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare