FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/12/2014

Kompensation för förlorad pension

Hej. Har gått i den klassiska kvinnofällan... Jag och min fd. man hade en överenskommelse om att han skulle satsa på karriären och jag skulle ta hand om hemmet. Jag tog all föräldraledighet, vabb och jobbade deltid. Vi hade bestämt att jag skulle ersättas för vad jag förlorade i pension genom att vara hemma så länge. Vi tog dock inte tag i det... Jag valde att skilja mig för 2 år sedan och tog då upp frågan, fick svaret "att om jag ville ha en bra pension skulle jag fortsätta vara gift..." Har tagit upp frågan igen, men han vägrar. Han tycker att det är rätt åt mig att jag kommer att få usel pension. Han tjänar mer än dubbelt så mycket som jag och har stora bonusar. Jag har förlorat ca.10-15% av min pension på att stötta hans karriär. Har jag någon som helst möjlighet att driva att jag blivit lovad ersättning för förlorad pension? Vi hade bara en muntlig överenskommelse.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag uppfattar din fråga som att er skilsmässa redan är klar.

äktenskapsbalkens 6 kapitel finns regler som skulle kunna hjälpa dig om det var så att du inte klarade din pension eller om du inte klarade ditt underhåll. Jag uppfattar din fråga som att du inte har problem att klara ekonomin utan snarare att du vill ha betalt för den tid som du så att säga skötte markservicen istället för att själv jobba.

Det som du och din man har kommit överens om är ett avtal. Regler för utkrävande av fullgörande av hans del av avtalet finns i avtalslagen. Du verkar ha fullgjort din del av avtalet genom att ta hand om markservicen och gå ner i arbetstid etc. Han har lovat dig att ersätta dig för det som du uppoffrade, det har han inte gjort och han gör sig därför skyldig till avtalsbrott. Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Problemet för dig blir att bevisa att ni kommit överens om avtalet. Du hävdar att avtalet existerar och det är därför du som har bevisbördan, alltså du behöver bevisa för en rätt att avtalet har funnits mellan er. Detta kan du göra till exempel genom vänner eller släktingar som kan vittna om att vad ni hade kommit överens om. Ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig vidare om du tror att du har något som kan bevisa ert arrangemang. Dock kan bevisläget tyvärr vara svårt.

Hoppas att det löser sig och att du fick svar på din fråga. Skriv gärna en ny fråga om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare