FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/04/2017

Konkurrens mot tidigare arbetsgivare om det saknas konkurrensklausul?

Hej

Hur länge efter uppsägningen kan man inte starta eget företag för att inte bli konkurrerande med sitt gamla arvetsgivare. Fasten man inte har skrivit något avtal om sånt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under en anställning har man en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare och får till exempel inte bedriva konkurrerande verksamhet, men lojalitetsplikten mot arbetsgivaren upphör när anställningen upphör. För att förhindra att en tidigare anställd bedriver konkurrerande verksamhet är det ganska vanligt att det finns med så kallade konkurrensklausuler i anställningsavtalen. En konkurrensklausul hindrar den tidigare anställde att under en viss tid som är angiven i avtalet att bedriva konkurrerande verksamhet. Finns det däremot ingen konkurrensklausul i anställningsavtalet kan den tidigare anställde konkurrera med arbetsgivaren direkt efter avslutad anställning.

Alltså, har man inte avtalat med sin arbetsgivare om att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet så finns det ingen given tid då man inte får starta eget företag. Man få helt enkelt starta eget företag direkt.

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare