FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/12/2016

Konkurrensklausul i provanställningsavtal

Hej!

Jag har skrivit under en provanställnings avtal och missade att läsa noggrant ett paragraf i avtalet, vad det gäller konkurrerande verksamhet där står illustrerade :

"Arbetstagaren äger inte rätt att bedriva eller delta i konkurrerande verksamhet, verken i egen eller annans regi, under den tid som anställningen vara och även efter eventuell avslutad anställning."

Forna citat var det exakt samma text som stod på mitt avtal.

Min fråga: Kan det var sant att jag har inte rätt att driva heller att arbeta med konkurrerande verksamhet även efter avslutade anställning resten av livet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kommer först kortfattat gå igenom bakgrunden till sådana här s k konkurrensklausuler och dess närmare innebörd. Bakgrunden till konkurrensklausuler är att det anses vara ett allvarligt lojalitetsbrott att bedriva verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens under anställningstiden, samt i många fall även en viss tid efter. En helhetsbedömning görs i relation till detta eventuella lojalitetsbrott, där sikte främst tas på risken för skada för arbetsgivaren samt den eventuella skadans omfattning (jfr ex. AD 1993:18 och AD 1993:12). En annan faktor som är av stor betydelse är i vilken grad arbetstagarens egna (konkurrerande) verksamhet sammanfaller med arbetsgivarens. En verksamhet i en annan bransch är till exempel sannolikt inte att räkna som konkurrerande verksamhet.

Det bör även uppmärksammas att lojalitetsplikten hos arbetstagaren är starkare ju längre tid denne har varit i företaget samt vilken roll arbetstagaren har eller har haft. I ditt fall rör det sig om en provanställning, och lojalitetsplikten är således (jämförelsevis) inte särskilt hög. En högt uppsatt chef som arbetat i ett och samma företag i 35 år omfattas naturligtvis av en betydligt starkare lojalitetsplikt och måste därför avstå från konkurrerande verksamhet under en längre tid efter att denne slutat, jämfört med en provanställd.

38 § i Avtalslagen (se här: https://lagen.nu/1915:218 ) reglerar konkurrensklausuler närmare. Det stadgas här att ”den som gjort utfästelsen icke bunden därav i den mån utfästelsen sträcker sig längre än vad som kan anses skäligt”. Dvs, du är bara bunden av denna begränsning en skälig tid efter slutet av anställningen. Med tanke på att det rör sig om en provanställning, och den lägre lojalitetsplikten, kommer du (om vi tar som exempel att du slutar efter en månads provanställning) sannolikt omfattas av denna konkurrensklausul endast en kortare tid framöver. Det blir upp till rätten att närmare specificera denna tid om eventuella problem skulle uppstå. Det rör sig absolut inte om hela livet (då detta självklart inte är skäligt) utan snarare ett fåtal månader. Jag hoppas du är nöjd med svaret!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare