FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/03/2018

Konkurrerande verksamhet vid offentlig anställning

Hej! Jag arbetar 3 dagar i veckan som specialpedagog i kommunen. Mina arbetsuppgifter är handleda, utbilda pedagoger inom kommunens förskolor och skolor. De andra 2 dagar i veckan skulle jag vilja arbeta för de privata förskolorna, som är etablerade i samma kommun men privatägda, med att handleda o utbilda.

Inser att det kan vara en konkurrerande verksamhet. Men om kommunen inte erbjuder sina tjänster till den privata sektorn och jag ligger betydligt högre i arvode. Gör det någon skillnad?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga förutsätter jag att du är anställd inom kommunen. Jag kommer att svara på din fråga utifrån den situationen. Jag kommer att förklara vad en konkurrerande verksamhet innebär och hur den påverkar dig med hänsyn till lojalitetsplikt och bisyssla. Tillämplig lag är framförallt Lag (1994:260) om offentlig anställning och i vissa situationer även Konkurrenslag (2008:579). Noterbart är att om du är uppdragstagare blir utfallet ett annat. En sammanfattning finns längst ner i svaret.

Konkurrerande verksamhet

När konkurrerande verksamhet ska behandlas ses framförallt till tre faktorer. Hänsyn tas dels till storleken på den skada som arbetstagaren åsamkat arbetsgivaren, dels till arbetstagarens ställning hos arbetsgivaren och dels om arbetstagaren har utnyttjat företagshemligheter. Dessutom ska hänsyn också tas till om det i ditt fall om det finns en konkurrensklausul. Konkurrensklausuler är att se som en utökning av den rådande lojalitetsplikten.

Lojalitetsplikt

Du som arbetstagare har en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare. Om du bryter lojalitetsplikten kan du riskera att bli uppsagd på grund av personliga skäl eller i vissa fall även avskedad. Likaså har din arbetsgivare skyldighet att i första hand kontakta dig om din arbetsgivare anser att du betett dig på ett oacceptabelt sätt. Den mest grundläggande aspekten för lojalitetsplikten är att du som arbetstagare inte ska skada din arbetstagares verksamhet. Om inget annat står i ditt anställningsavtal slutar lojalitetsplikten att gälla när anställningen avslutas.

Bisyssla

Det förklaras i 2 § LOA att vissa av lagens paragrafer är tillämpliga när det rör kommunal verksamhet, däribland i 7 § LOA. I 7 § LOA förklaras att du som arbetstagare samtidigt som du har en offentlig ställning, inte får ha en annan anställning som kan rubba ditt förtroende.

Sammanfattning

Det bör inte finnas något som i din situation rubbar ditt förtroende genom att det skulle vara konkurrerande verksamhet för din offentliga ställning enligt den information du har gett.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare