Konsekvenserna av gåva till bröstarvinge

Hej!

Jag har en fråga gällande mina föräldrars sommarstuga. Vi är 3 helsyskon (några särkullebarn finns inte) och våra föräldrar är gifta. Nu börjar mina föräldrar bli till åren och jag tänker vad som blir av sommarstugan när dem dör. Stugan ligger vackert vid en sjö och har ett marknadsvärde på 3 milj. Några lån finns inte på stugan. I övrigt har inte mina föräldrar några större tillgångar. Deras permanenta hus är i princip belånat till dess marknadsvärde.

Skulle man kunna lösa det på något sätt ex genom gåvobrev innan dem avlider eller kan jag köpa det till ett belopp under marknadsvärde? Vilka fler alternativ finns? Jag vill själv gärna ha stugan. Den ena systern är inte så intresserad och jag är orolig för att hon kommer vilja sälja "sin" del men att jag inte har råd att lösa ut henne. Så vad rekommenderar ni?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Gåva till bröstarvinge kan bli förskott på arv

Dina föräldrar kan genom gåva ge dig sommarstugan. Sommarstugan räknas då som förskott på arv, vilket betyder att sommarstugans marknadsvärde vid gåvotillfället avräknas från din arvslott. Som jag tolkar din situation skulle värdet på sommarstugan överstiga värdet på din arvslott, men du blir inte återbetalningsskyldig för överskottet enligt 6 kap 4 § Ärvdabalken. Detta resulterar däremot i att du inte får ärva något annat än sommarstugan från dina föräldrar och dina syskon får dela på resten av arvet.

Huvudregeln när föräldrar säljer en fastighet för underpris till en bröstarvinge är att mellanskillnaden mellan försäljningspriset och marknadsvärdet ska anses som en gåva och därför förskott på arv.

Undantag

Om dina föräldrar inte vill att gåvan ska ses som förskott på arv måste de dokumentera detta. Exempelvis att de skriver på gåvobrevet att gåvan inte ska vara förskott på arv. Det viktiga är att du har något som bevisar deras avsikt när de själva inte kan vittna för den. Detta enligt 6 kap 1 § Ärvdabalken.

Viktigt att notera att om dina föräldrar skulle ligga för dödsbädden när de ger dig gåvan eller ha nyttjanderätt till stugan fram till sin död skulle gåvobrevet anses vara ett testamente och då finns det en risk att dina syskons laglott inskränks. Vilket skulle resultera i att du måste återbära sommarstugan och dela den med dina syskon, detta läser du om i 7 kap 4 § Ärvdabalken.

Slutsats

Det är möjligt för dina föräldrar att ge dig sommarstugan eller sälja den till underpris, men detta kommer att räknas som förskott på arv, vilket senare kommer avräknas på din arvslott. För att undvika detta måste dina föräldrar ge dig sommarstugan och skriva att gåvan inte ska vara förskott på arv. Dina syskon skulle i detta fall inte ha någon möjlighet att ärva en del av sommarstugan och de får inte heller räkna av sommarstugan på arvslotten. Detta förutsätter att gåvobrevet inte kan tolkas som ett testamente.

Hoppas att det här besvarade dina frågor!

Eric NilssonRådgivare