Konsumentens skyldigheter vid utövande av ångerrätt

Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut en fråga jag har med ett företag. För ett tag sedan beställde jag en vara till min moped då något var sönder. Men när vi hämtat varan märkte vi samtidigt att det var ett annat fel på mopeden. Så jag kontaktade företagen och använde distansavtalslagen (14 dagars ångerrätt) och vi har nu rätt ut att jag ska skicka tillbaka den. Nu kommer tvisten. De vill att jag ska skicka varan till deras dörr, men de har inget utlämningsställe i butiken. Så jag måste använda en frakttjänst för att skicka varan direkt till dörren. Detta skulle då kosta mig 195kr! Det finns dock ett utlämningsställe för posten 300m ifrån butiken vilket skulle kosta mig 55kr att skicka dit. Men när jag hör med dem så "har de inte tid att hämta ut returvaror". Och då e min fråga, har de rätt att göra så? Måste jag skicka den till dörren för 195kr eller kan jag kräva att de hämtar ut den, eller kan jag kräva att de står för mellankostnaden på 140kr?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Din aktuella fråga regleras i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kapitlet 13 §. Huvudregeln är att konsumenten, om denne utövar sin ångerrätt, på egen bekostnad ska lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Av bestämmelsen framgår således du har en skyldighet att varan kommer "hela vägen" fram till näringsidkaren. Min bedömning är att du måste stå för hela den kostnad som krävs för att varan kommer fram till näringsidkaren, alltså 195 kr.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare