Konsumentköplagen vid bilköp - fel och reklamation

hejsan, jag och min sambo köpte en ny bil fredagen 30 okt 2015. Säljaren nämnde ingenting om att centrallåset i bagageluckan inte fungerar. Samt att nyckeln inte fungerar till låset i dörren till förarsidan. Endast en nyckel fick vi till bilen med. Dom nämnde heller ingenting om att bilen behövde en hjulinställning och balans av alla fyra däck. Dessutom var ett däck olagligt när vi köpte bilen , . Detta är fel vi upptäckt när vi kört bilen i 2 dagar. Har jag och min sambo rätt att få ersättning för och få allt detta fixat av säljaren. Är en bilfirma.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du köper en bil av en bilfirma skyddas du av konsumentköplagen. I 16-19 §§ stadgas att du som konsument ska kunna förvänta dig att varan lever upp till vad som följer av avtalet samt vad säljaren uppgett i samband med köpet. Avviker bilen från detta kan fel föreligga, vilket du som konsument har rätt att reklamera enligt 23 §.

Om ni ska reklamera bör ni göra detta så snart som möjligt, helst inom två månader från det att ni upptäckte felet - då håller ni er inom ramen för vad som anses vara skälig tid. Reklamationen bör ske skriftligt för att ni vid eventuell tvist ska kunna bevisa att reklamation skett.

Om det är fel på bilen kan ni i samband med reklamationen kräva att säljaren rättar till felet eller levererar en likvärdig bil utan kostnad enligt 22 & 26 §§.

Hoppas att detta svar kan vara till hjälp.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare