Konsumentköplagens giltighet mellan privatpersoner

Hej

Jag har köpte en cykel (en heldämpad, framdämpare och bakdämpare, MTB) i andra hand. Jag har kvitto kvar på cykeln. Cykeln är drygt ett år gammal och har använts uteslutande på ett sådant sätt som kan förväntas att man använder en cykel. Dvs det har inte skett någon åverkan eller onormalt slitage på cykeln.

Nu har låsanordningen för framdämparen slutat fungera. Jag lämnade då in cykeln till en auktoriserad ÅF för det märke jag har på MTBn.

De hävdar då att garantin endast gäller första ägaren. När jag tittar på tillverkarens hemsida så har de 5 olika garantier för ramen, växlar etc. som alla är olika långa. Någon är hela cykelns livstid och någon är 5 år. Men samtliga gäller endast första ägaren enligt deras hemsida.

Nu undrar jag, gäller inte konsumentköplagen för cyklar oavsett ägare så länge man har kvitto kvar?

Om den gäller, hur länge gäller isf lagen och vem har bevisbördan under perioden för att cykeln inte har utsatts för mer än vad den är gjord för, att det inte är fabriks eller tillverkningsfel?

Det verkar som att cykelhandlaren alltid hänvisar alla sina kunder till cykeltillverkarens garantier oavsett märke och aldrig informerar kunden om konsumentköplagen så jag blir osäker på om den ens gäller för cyklar?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konsumentköplagen gäller för lösa saker, ex. livsmedel, kläder, bilar cyklar m.m.

Konsumentköplagen gäller dock endast för köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument, . Eftersom du inte har ingått något köpavtal med butiken som sålde cykeln gäller inte konsumentköplagen för det köpet. Ni har helt enkelt inte någon avtalsrelation.

För fel i produkter som säljs mellan privatperson gäller istället köplagen. Köplagen är inte tvingande utan utgångspunkten är istället att produkten ska hålla den standard som avtalades om vid köpet, .

Finns det inget särskilt avtalat kan du dock vända dig mot den du köpte cykeln av och rikta anspråk på grund av fel i varan, 17§. Du kan därefter, om du lyckas visa att ett fel föreligger som säljaren ansvarar för, kräva avhjälpande, prisavdrag m.m. Se 31-40§§.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare