FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/02/2016

Kontaktförbud

Hej, jag vill fråga om jag har rätt att förbjuda mina barn träffa min svägerska eftersom hon har dåligt inflytande till mina barn. Jag har ansökt om skilsmässa.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kontaktförbud för din svägerska får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att hon kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera dina barn. Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om svägerskan tidigare har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid.

Om du inte anser att det finns en risk att din svägerska skulle bete sig på det sättet, utan att hon bara har dåligt inflytande, lär du alltså inte kunna få till något kontaktförbud för henne. Däremot kan du självklart be dina barn, om de inte är myndiga, att inte träffa din svägerska för att det inte är bra för dem. Du kan även försöka prata med svägerskan om att du inte vill att hon ska träffa dina barn, och om det inte funkar prata med dina barn om vad du tycker.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare