FrågaSKATTERÄTTArvsskatt13/07/2017

Kontinuitetsprincipen

Hej,

Vi är tre syskon som ärvt en fastighet som vi avser att sälja.

Vilket är mest fördelaktigt skattemässigt för oss; att sälja innan arvskifte (som dödsbo) eller efter arvskifte (som delägare i fastigheten)?

Vi har inte gjort arvskifte än.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Då ni ska sälja fastigheten kommer det uppstå en kapitalvinst (om försäljningspriset är högre än inköpspriset). Detta innebär att vinsten ska kapitalvinstbeskattas enligt inkomstskattelagens regler.

Inkomstskattelagen 44 kap. 21§ stadgar att då en tillgång (som ska kapitalvinstbeskattas) förvärvas genom arv, inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Detta innebär att ni kommer träda in och ska beskattas, som om arvlåtaren själv hade sålt den. Det innebär för er att konsekvenserna blir samma om fastigheten säljs som dödsbo eller som delägare i fastigheten efter arvsskifte.

Hoppas att svaret hjälpte er, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare