Kontrollanter rätt till civilklädsel?

Hej,

Idag under en tågresa så var det extra biljettkontroll som utförs av väktare vilket jag har varit med om många gånget förut och som inte är något konstigt i sig. Det jag dock reagerade den här gången var att väktarna var civilklädda. Är det verkligen förenligt med väktarlagen? Enligt vad jag kan läsa mig till så ska väktare bära enhetlig uniform med texten väktare väl synlig men att undantag kan förekomma.

Personligen så tycker jag inte att truckerkeps, camouflagebyxor och vita sneakers inger trovärdighet i yrkesutanövandet som väktare men det är ju en subjektiv åsikt. Frågan är; har jag rätt enligt lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

De har rätt att vara civilklädda eftersom de inte är vakter enligt lagen om ordningsvakter (se speciellt 5 §) utan kontrollanter till transportföretaget, där inget sådant krav finns. Du som resenär går med på detta genom att köpa biljett till resan.

Välkommen tillbaka nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare