FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/07/2015

Köp av fast egendom

Jag och min man vill köpa min morfars landställe som en mäklare har värderat till 800000:-. Vilka alternativ finns förutom att köpa landstället enl. vanliga köpeprocessen? Kan man tex få landstället som gåva och att vi ger tillbaka en penninggåva till morfar?

Kan det påverka ev. framtida arv?

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Vid köp av fast egendom finns ett skriftligt formkrav som framgår av Jordabalken (JB) se 4:1 JB https://lagen.nu/1970:994. Det innebär att oavsett om landstället köps alternativt skänks bort i gåva, måste ett avtal upprättas i enlighet med 4:1 JB , se även 4:29 JB som hänvisar till formkravet i 4:1 JB vid gåva.

Så länge ni följer formkravet kan ni alltså köpa fastigheten eller få den i gåva. Det går även att göra ett så kallat blandat fång (en kombination av gåva och köp).

Gåvor ses normalt sett som förskott på arv enligt Ärvdabalken (ÄB) 6:1 , om gåvan ges till en bröstarvinge. Bröstarvinge är barn och barnbarn.Presumtionen är den motsatta, alltså att gåvan inte ska ses som förskott på arv, om gåvan skänkts till någon som inte är bröstarvinge.

Får du en fastighet av din morfar så betraktas detta alltså inte som ett förskott på arv om din mor fortfarande är i livet, eftersom det då är hon som är omedelbar bröstarvinge. Hade din mor varit avliden så hade du som barnbarn varit omedelbar bröstarvinge och då hade fastigheten enligt huvudregeln betraktats som förskott på arv, om inte din morfar föreskrev annorlunda eller omständigheterna i övrigt talar för att gåvan inte ska va ett förskott på arv.

Vänligen

Emil Forssell

Rådgivare