FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/02/2016

Köp av lös egendom till förmån för annan

Ett dödsbo med skulder, om mamma vill köpa loss möbler för halva summan och jag som dotter betalar detta.....vem äger möblerna? // Margreth Friberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det ni skulle kunna göra är att upprätta ett köpeavtal som tydligt reglerar vem som är köpare respektive säljare. Om det finns ett kontrakt som reglerar vem som är ägare till en sak blir det enkelt att avgöra vem som är ägare till en viss sak. Frågan om vem som ska vara ägare till möblerna kan därmed avgöras av er själva.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare