FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/06/2016

Köp och fel i varan

A-traktor köpt i februari. Omgord Volvo 442. Bilen var på annons via Blocket. Vi betalade 49000 SEK. Ägaren hade lackat bilen rätt fint, men det var då det enda som var bra på bilen. För vi hann bara hem med A-traktorn så fungerade inte bilen. Tog då kontakt med ägaren som endast hänvisade oss att byta ut först det ena och så det andra. Nu har bilen kostar oss minst 53000. Och fortsatt går den inte. Vi fick alltså nöja oss med en skrothög i frack. Min fråga är. Det går väl inte att få någon som helst ersättning för detta?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpt fordonet som privatperson av en annan privatperson.

Köplagen är av intresse för ditt köp av bilen. Enligt 17 § Köplagen ska varan, alltså bilen, överensstämma med vad som framgår av avtalet avseende kvalitet. Du har köpt bilen begagnad och även en omgjord sådan. För att du ska erhålla någon ersättning för defekterna i bilen krävs det att det enligt Köplagens mening kan anses föreligga ett fel. Huruvida ett fel kan anses föreligga är beroende på vad som kan förväntas av en produkt av detta slaget, alternativt om vad ni har avtalat. Om säljaren inte givit några garantier avseende kvaliteten på bilen eller annars uttryckt sig på liknande sätt ska bilen, enligt 17 § st2 1pKöplagen vara avsedd för dess ändamål. Alltså att kunna användas som transportmedel, om bilen gick sönder snart efter leverans är det tvivelaktigt om detta kan anses vara uppfyllt. Det är dock viktigt att påpeka att om defekterna på bilens delar inte fanns redan vid köpet, utan uppstod först efter köpet anses inte ett fel föreligga i Köplagens mening, se 13 § Köplagen & 21 § Köplagen.

Om ett fel anses föreligga, och du enligt 31 & 32 §§ Köplagen har undersökt bilen efter avlämnande och reklamerat, kan du enligt 37 & 38 §§ Köplagen kräva prisavdrag. Har du haft några ytterligare ”skador” av defekterna kan skadestånd bli aktuellt enligt 40 § Köplagen.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare