Köpa ut fastighet

Hej!

Vår pappa har gått bort han har en efterlevande maka kvar i livet som inte är vår mamma.

Han efterlämnade sig ett hus som är hans, nu vill hon behålla det och bo kvar där. Jag och min syster vill också behålla huset.

Saken är den att vi vill inte att huset ska säljas i framtiden. Huset har idag ett marknadsvärde på 1300000 kr så idag hade vi kunnat lösa ut henne, men hon vill inte det och vi vill inte bråka i onödan.

Skulle man kunna skriva ett avtal som gör att vi får förtursköp den dagen hon vill sälja eller själv går bort och helst då till dagens marknadsvärde?

Med vänlig hälsning Carola H

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Eftersom du och din syster är särkullbarn har ni rätt till hela er pappas kvarlåtenskap då han går bort, ni kan också välja att ta ut ert arv då er pappas fru går bort men det är upp till er. 3kap, 1§ (3:1) Äktenskapsbalken (ÄktB) . Om huset var hans enskilda egendom har ni rätt till det i sin helhet. Om Huset var hans i egenskap av giftorättsgods kan det vara så att en bodelning krävs. I det fallet är det inte säkert att "hela" huset längre räknas som hans, utan en del av huset räknas som hans kvarlåtenskap och en del av huset räknas som hans frus egen egendom. Se 7:1, 7:2, 9:1, 11:3 ÄktB.

Om ni inte kan få ut huset i arv finns det tyvärr begränsade saker ni kan göra. Er pappas fru har rätt att förfoga över den del av bostaden som är hennes egen hur hon vill. Den del som är er pappas kvarlåtenskap har hon "fri förfoganderätt" över. Det innebär att hon kan, om hon vill, sälja huset. Hon får däremot inte sälja huset till underpris eftersom det då påverkar arvet till er. se 3:2 ÄktB.

Det är inte möjligt att avtala om en framtida försäljning av huset. Detta beror på att försäljning av hus har strikta formkrav som måste vara uppfyllda. Se 4:1 Jordabalken. Ett avtal om en framtida försäljning uppfyller inte dessa krav och är därför inte giltigt.

Sammanfattningsvis - Du och din syster har i egenskap av särkullbarn rätt att få ut ert arv direkt. Är bostaden enskild egendom har ni rätt till den. Är den giftorättsgods kommer en bodelning sannolikt innebära att ägandet fördelas på er pappa och hans fru. I det fallet har ni inte rätt till hela fastigheten utan måste, som du nämnt, isåfall köpa ut henne från sin del. Försäljning av bostäder omfattas av formkrav och ett avtal om en framtida försäljning blir därför inte giltigt.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare