FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/04/2017

Köpare av bil hävdar fel på ABS

hej jag sålde en bil förra veckan

en från 1997. begär 8000 på blocket nybes men oskatt.

köpare kommer, tycker bil ser fin ut. provkör. jag visar kvitton på allt. kamrem,kylare,vattenpump,absgivare m.m

provkör bilen och kollar lite. Köpare tycker de ser ok ut

vi skriver papper , jag får pengarna. ska påpeka att vi privatpersoner bägge 2!

1 dag efter ringer köpare, hotar och vill jag ska häva köp pga fel i abs? trots jag bytt givare och kört bilen flera dagar utan problem.. 'eller betala va de kostar..

vi har inget kontrakt skrivit, bara ägarbyte. Är de bara för mig att ta tillbaka den/laga? jag tycker man får förvänta sig att en bil från 97 för 8tusen kommer gå sönder nångång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni inte har skrivit något kontrakt så gäller köplagens bestämmelser när det gäller vem som ansvarar för att bilen är trasig. Det är enbart om ansvaret ligger på dig som säljare som köparen kan ha rätt att lämna tillbaka bilen.

För att du som säljare ska hållas ansvarig krävs att det var fel på ABS-givaren redan vid köptillfället. Eftersom ni provkört bilen och den verkar ha funkat då tyder det mesta på att bilen gått sönder efter försäljningen. Då kan inte köparen hävda att det är ditt ansvar att se till att felet åtgärdas, 21 § KöpL.

Om det var fel på ABS-givaren redan vid köptillfället och köparen inte upptäckte det trots att ni provkörde och allt såg bra ut skulle köparen kunna hävda att ett dolt fel funnits i enlighet med 17 § KöpL. Eftersom det är köparen som påstår att bilen varit felaktig måste han bevisa att han har rätt. Köparen har bevisbördan. Köparen måste alltså bevisa dels att det är ett fel, dels att det här felet fanns redan när du sålde bilen.

Mitt råd till dig är att inte gå med på köparens krav. Tala om för köparen att bilen var hel och hade nya ABS-givare vid köpet. Du har visat kvitton och ni har provkört bilen vilket är bevis som talar för att du har rätt. För att köparen ska få sin vilja igenom måste han stämma dig inför domstol vilket jag är tveksam till att han gör när det gäller ett belopp på bara 8 000.

Om du skulle ha ytterligare frågor får du gärna höra av dig igen! Om köparen mot förmodan skulle stämma dig och du behöver juridisk rådgivning med anledning av det kan du boka en tid med någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare