FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet23/07/2017

Köpare vägrar söka lagfart, kan jag sälja fastigheten eller kräva ersättning?

Min fastighet såldes exekutivt för över tre år sedan, köparen har inte ansökt om lagfart och jag står fortfarande kvar som ägare av fastigheten och har därmed även fått fortsätta betala fastighetsskatt. Jag har vid ett par tillfällen påtalat detta för köparen, men han verkar inte bry sig. Så min fråga är, kan jag sälja eller ge bort fastigheten utan att riskera rättsliga åtgärder?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Den som säljer en fastighet har ett så kallat hemulansvar vilket innebär ett ansvar för att denne är rätt ägare vid tillfället för köpet. En lagfaren ägare är den som i huvudregel anses ha rätt att reglera och överlåta fastigheten. Om ett köpekontrakt däremot anger annan som rättmätig ägare så gäller istället denna äganderätten. Du som lagfaren ägare kan (inte får) sälja fastigheten till flera köpare. Om du säljer fastigheten vidare till en köpare som är i god tro (inte visste om den exekutiva försäljningen) och hinner söka lagfart före den tidigare köparen, så får den nya köparen äganderätten. Du kan då som rättslig konsekvens bli återbetalningsskyldig gentemot den tidigare köparen motsvarande värdet av den sålda fastigheten (1 kap. 5 § handelsbalken och 18 kap. 1 § jordabalken).

Du bör istället ansöka om betalningsföreläggande för de kostnader du fått uppbära på grund av köparens försummelse att söka lagfart i tid. Ansökan om betalningsföreläggande sker via Kronofogden. Du kan få mer hjälp med att driva in ekonomiska skadestånd om du kontaktar en av våra jurister på telefonnummer 08-533 300 04 (vardagar 10-16) eller klickar här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare