FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/03/2018

Köparen vägrar hämta varan, vem ska betala frakten?

Tjo

Har sålt några saker via blocket och använt blocketpaket som leveranssätt. Vi har kommit överens om pris och allt men sen när väl paketet kommer fram till köparen så hämtar han inte ut den och den kommer nu gå i retur till mig. Kan jag kräva köparen på fraktkostnaderna för både dit och returfrakten och hur går jag då tillväga för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av frågan att döma verkar det som att ni är två privatpersoner som ingått ett avtal om köp, varför plagen ska tillämpas. Värt att notera inledningsvis är att köplagens regler kan avtalas bort enligt 3 §. För alla slags avtal gäller som allmän princip att avtal ska hållas och att det krävs speciella omständigheter för att man ska kunna dra sig ur ett avtal som man har ingått. Enligt avtalslagens regler (som också är tillämpliga parallellt med köplagen) kan speciella omständigheter till exempel handla om att man blivit tvingad att ingå ett avtal, att man förletts till det genom svek, eller att det på något annat sätt vore oskäligt att man tvingades fullfölja avtalet. Principen om att avtal ska hållas kallas för pacta sunt servanda.

Om ni har bestämt att köparen ska betala fraktkostnaden är ni att förhålla er till det. Man kan säga att avtalet består i att du ska prestera att avsända varan till köparen och köparen ska prestera att betala priset för varan plus fraktkostnaden till dig. Om någon av er inte fullgör sina förpliktelser enligt avtalet är det ett avtalsbrott, som måste kunna rättfärdigas enligt antingen tillämplig lagstiftning (ogiltighetsgrunderna ovan) eller av exempelvis en klausul i avtalet. Se här också 50 § i köplagen som säger att köparen är skyldig att hämta eller ta emot varan.

Nu måste köparen visa varför han ska vara berättigad att dra sig ur avtalet. En möjlighet som kan tänkas är om fraktkostnaden är oskälig och att han inte heller bort inse detta. Oskäligheten beror ju på vad det är för typ av varor, vad det normalt sett kostar att frakta sådana och liknande. Det kan hända att köparen tycker att kostnaden blev för hög eller liknande. Det framgår emellertid inte att frakten var för hög. Alla skyldigheter bevisa detta ligger även hos köparen. I utgångsläget gäller avtalet och då är han skyldig att hämta ut varan och betala kostnaden till dig.

På frågan om du kan få tillbaka dina pengar blir svaret att om köparen inte lyckas visa att han har rätt att frånträda avtalet så föreligger ett avtalsbrott utan stöd i lag eller avtal och du ska då ha ersättning åtminstone för de kostnader som du orsakats till följd av avtalsbrottet, dvs fraktkostnaden.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare