FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/10/2017

Köparens dröjsmål

hej, skulle sälja en bil och fick en köpare som ville betala in halva summan direkt och så skulle dom hämta bilen en vecka efteråt, vilket ja tyckte lät rimligt men förklarade även att om dom gjorde detta så sa jag att skulle dom ångra sig så betalar ja inte tillbaks något. men dom kom inte efter en vecka,inte efter två åh inte efter 3, jag hörde av mig åh frågade när dom skulle hämta bilen för ja hade ju väntat mig bli av med bilen annars kunde ja ju sålt den till någon annan ist, då bad dom mig hålla den lite till. då betalade dom även in resten av pengarna utan att vi sagt detta, så har nu alltså fått hela beloppet, men detta var för 3-4 veckor sedan åh jag har nu inte hört något och på flera veckor. det har alltså gått flera månader sen dom betalade in första beloppet åh skulle hämta den en vecka efter detta. nu undrar jag om jag gör något olagligt om ja ger dom en kort tidsgräns på sig att hämta bilen annars behåller jag den och pengarna. då de först var sagt att affären skulle ske en vecka efter första betalning?

Tack för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då detta handlar om köp av lös egendom mellan två privatpersoner så gäller köplagens bestämmelser. Köplagen reglerar de rättigheter och förpliktelser de olika parterna har när ett köp genomförs.

Köparen har vid ett köp ett antal förpliktelser, en av dessa som är aktuell i detta fall är den som regleras i 50 § 2 p KöpL. Där står det nämligen att köparen är skyldig att hämta eller ta emot varan. Något som inte skett i ditt fall. Ser vi vidare i lagen så står det i 55 § att du som säljare får häva köpet i det fall köparen inte i rätt tid hämtar eller tar emot varan.

Vidare så får du ange en tilläggstid då köparen måste hämta varan, denna tilläggstid får dock inte vara oskäligt kort. Skulle det te sig så att köparen under denna tilläggstid inte hämtar varan så får du häva köpet om det framgår att du har ett särskilt intresse att bli av med varan, detta regleras i 55 § 2 st.

Men väljer du att häva köpet så ska bådas prestationer gå åter i den mån köpet fullgjorts. Det vill säga du som säljare ska ge köparen dennes pengar åter och köparen ska återlämna eventuell vara, enligt 64 §.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare