Köparens rätt till återbetalning när returnerat paket har försvunnit

Hej!

Jag har köpt kläder på en webbshop och returnerat paketet. Paketet inlämnades på dhl servicepoint och jag fick kvitto på inlämnat paket. Nu har paketet försvunnit. Webbshoppen säger att de inte fått tillbaka kläderna. Jag har nu betalat fakturan för kläderna. Vill ha tillbaka mina pengar. Kan jag kräva pengarna tillbaka för kläderna jag returnerat, fast paketet försvunnit?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om avtal på distans mellan näringsidkare och konsument regleras i distansavtalslagen. Köparen har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från det att varan mottagits, om köparen meddelar säljaren om detta (2 kap. 10 + 12-13 §§). Jag utgår från att du returnerat varan inom denna ångerfrist.

Om köparen inom rätt tid och på rätt sätt meddelat säljaren om det ångrade köpet (vilket du har gjort genom att överlämna paketet till leverantören), ska detta gälla även om paketet försenas, skadas eller försvinner. Se 2 kap. 10 § 2 st. Som köpare gäller således din ångerrätt även om leverantören "slarvat bort" paketet. Vidare har du som köpare rätt att få tillbaka det du betalat för varan när du utnyttjar din ångerrätt. Återbetalningen ska ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att säljaren meddelades att köparen frånträtt avtalet (2 kap. 14 §). När det gäller överlåtelse av en vara är säljaren inte skyldig att betala förrän varan åter kommit denne tillhanda, alternativt att köparen kan visa upp att varan har återsänts. Detta kan du visa m.h.a. det kvitto du fick av leverantören.

För att sammanfatta det hela har du rätt att få tillbaka dina pengar även om paketet har försvunnit, förutsatt att du skickat iväg paketet inom ångerfristen.

Välkommen att höra av dig om du undrar något mer!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare