Kopia av hyreskontrakt mellan privatperson och kommunalt bostadsföretag

Kan man få en kopia av ett hyreskontrakt mellan en privatperson och ett kommunalt bostadsbolag enligt offentlighetsprincipen?

Lawline svarar

Hej och vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 1 § TF (tryckfrihetsförordningen) har varje medborgare rätt att ta del av allmänna handlingar. En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och är att anse som inkommen eller upprättad hos myndigheten, 2 kap. 3 § TF.

Offentlighetsprincipen gäller också kommunala företag, där kommunen utövar ett rättsligt bestämmande inflytande. Det kommunala ägandet ska därav vara mer än femtio procent, 2 kap. 3 § 2 st. OSL (offentlighets- och sekretesslagen). Är kriteriet uppfyllt har du således rätt att utfå en kopia av hyreskontraktet. Det kan i vissa handlingar finnas uppgifter som skyddas av sekretess, vilket beror på från fall till fall.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen vid ytterligare frågor!

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare