Kopiera sällskapsspel till app

Hej!

Tack för bra forum! Har läst och läst men får inte svar på detta.

Vi funderar på att översätta/kopiera en app i form av ett spel som finns på tyska marknaden. Det är i samarbete med tyskarna så inga hinder där. Problemet är att det tydligen finns ett svenskt sällskapsspel med i princip identisk spelprincip.

Kan spelregler/spelets upplägg m.m ha skydd på något sätt? Gäller skyddet isåfall inte bara att kopiera det till sällskapsspel utan även andra spelformer såsom app och data/tv-spel?

T. ex. Om Wordfeud fanns som sällskapsspel hade man fått göra den appen och ge den ett snarlikt namn, låt oss säga WordFreud, utan att de som ägde sällskapsspelet kunde säga något?

Gör det skillnad om man tar samma spel-princip men att det förekommer i en app dvs annan spelform?

1, samma spelform men i app med snarlikt namn som det svenska sällskapspelet.

2, samma spelform men i app men med helt annat namn (dvs kan ej associeras med varumärket)

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vilket sällskapsspel det gäller och jag kan därför inte svara på om just det spelet du tänker på har något skydd. Däremot kan jag uppge vilka möjligheter det finns att spelet eventuellt har ett upphovsrättsligt skydd eller ett mönsterskydd.

Upphovsrättsligt skydd
Upphovsrättsligt skydd uppstår direkt då ett litterärt eller konstnärligt verk skapas. Detta framgår av 1 § upphovsrättslagen (1960:729). Därmed finns det inget krav på att skaparen måste ha sökt skydd för att ha fått upphovsrätt till verket. På så sätt skiljer sig det upphovsrättsliga skyddet från uppnåendet av andra immaterialrättsliga skydd. Som huvudregel kan ett sällskapsspel, i sin helhet, dock inte anses vara ett litterärt eller konstnärligt verk. Det skulle visserligen kunna vara så att spelmanualen (såsom litterärt verk) eller särskilda designer av spelpjäserna/spelplanen uppnår kravet för ett konstnärligt verk. I detta fall krävs dock att objekten uppnått en viss grad av självständighet och originalitet. Man brukar säga att verket ska ha uppnått en viss "verkshöjd".

Även om vissa delar av spelet skulle vara upphovsrättsligt skyddat är det fortfarande tillåtet att skapa liknande spel (i fysisk eller annan form) så länge det inte kan anses vara fråga om en kopia rakt av. Som utgångspunkt har därför du/andra personer och spelbolag rätt att göra liknande spel om det föreligger någon form av annan design.

Mönsterskydd
Som tidigare nämnt är det fullt möjligt att det svenska existerande sällskapsspelet har ett immaterialrättsligt skydd för olika delar av spelet. De kan exempelvis ha mönsterskyddat loggan och andra särskilda mönster i designen hos patent- och registreringsverket.

Patent kan inte vara aktuellt. Beroende på vad det är för spel skulle det dock kunna vara varumärkesskyddat. Vad du kan göra är att gå in på patent- och registreringsverkets hemsida för att se om din spelidé är registrerad eller inte.

Sammanfattning
En app måste nödvändigtvis inte utgöra en olaglig kopia av ett redan existerande fysiskt spel. Däremot kan fallet vara annorlunda om upphovsrättsligt skydd har uppnåtts eller om ägarna registrerat delar av spelet hos PRV. Därför råder jag dig till att kontakta PRV/besöka dess hemsida och ta reda på om immaterialrättsligt skydd föreligger eller ej. (Om du är säker på att spelet har varumärkesrättsligt skydd bör detta namn inte användas). Det är alltid bra att göra en så "egen version" av spelet som möjligt. Det innebär att det säkraste är att använda ett helt annat namn. Det är följaktligen en god idé att inte använda ett identiskt eller förväxlingsbart namn. På så sätt minskar risken att hamna i en immaterialrättslig tvist, men för att kunna ge ett fullständigt/uttömmande svar behöver samtliga omständigheter i det specifika fallet anges.

Har du fler frågor får du gärna kontakta/boka en av våra immaterialrättsliga jurister. Det kan du kan göra här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nina ErlandssonRådgivare