FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/03/2016

Köplagen eller konsumentköplagen?

Hej! Jag undrar vilken lag som blir tillämplig om jag i egenskap av privatperson säljer min häst till en företagare i hästbranschen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av din fråga tolkar jag det såsom att du agerar utanför någon form av näringsverksamhet och därför inte kan anses vara näringsidkare, samt att köparen handlar inom sin näringsverksamhet och därför ska betraktas som näringsidkare. Under dessa förutsättningar blir Köplagen (1990:931), tillämplig på avtalet, jfr Köplagen 1§. Detta gäller även om du skulle agera inom ramen för en näringsverksamhet eftersom ni då skulle ses som två jämställda parter.

Konsumentköplagen (1990:932) kommer, enligt samma förutsättning som ovan, inte att bli tillämplig på försäljningen. För att Konsumentköplagen ska bli tillämplig krävs att den säljande parten är näringsidkare och att köparen är konsument, i ditt fall är situationen den motsatta och lagen tillämpas således inte, jfr Konsumentköplagen 1§. Enda tillfället då Konsumentköplagen kan aktualiseras är ifall du skulle agera inom en näringsverksamhet, och att köparen skulle anses handla utanför sin och ses som konsument. Av din fråga har jag svårt att tolka det som att så är fallet.

Definitionerna av konsument och näringsidkare framkommer av 1§ Konsumentköplagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare