Köra moped i inhägnat område

Får en tolvåring köra moped i inhägnat område med en vuxen som har tillsyn ? Den vuxna har körkort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör fordon i trafik då ska körkostlagen(KörkL) bli tillämplig. Det har inte nämnts i din fråga om det är moped klass 1 eller klass 2 du siktar på. Sedan saknas detaljer kring själva inhägnat området som du planerar att köra i. Med hänsyn till dessa omständigheter får jag utgå ifrån den information du angivit. I förarbeten till lagen preciserar lagstiftaren att ”Den som övningskör med moped klass I eller moped klass II ska ha uppnått en ålder av 14 år och nio månader. Den som övningskör med moped klass I ska dessutom inneha körkortstillstånd.” (proposition 2008/09:60, jfr 4 kap. 2§ KörkL.)

Moped klass 1

Huvudregel är att moped klass 1 får endast köras av den som har ett gällande kortkort, 2 kap. 1 § körkorstlagen.

Moped klass 2

Att få köra med moped klass 2 krävs att den som ska köra mopeden har körkort, traktorkort eller förarbevis, 2 kap. 3§ KörkL.

Övningskörning

Den som ska planera övningsköra med moped ska ha någon som är behörig att ha uppsikt av, det kan vara en vuxen som fyllt 21 år och har behörighet för moped av den klass körningen avser, 5–6 §§ KörkL. Se vilka krav behövs mer, 4 kapitel KörkL.

Inhägnat område

Med inhägnat område avses ett område som är skiljt från allmän trafik, t.ex. att köra på en gårdsplan anses alltså inte vara att köra på inhägnat område. Däremot om man kör t.ex. på en avspärrning med plastband på en större yta då kan det klassas som inhägnat område.

Sammanfattning

Slutligen av det hela resonemanget kan jag konstatera att du ska uppnå en viss ålder, dvs du ska vara minst 14 år och 9 månader för att få köra moped oavsett vilken klass den är. Men eftersom du planerar att köra i inhägnat område då det kan anses som ett undantag från krav på åldern under förutsättning att du kör med vuxen som har tillsyn över dig samt gällande körkort. Men vad som kommer räknas som inhägnat område i ditt fall är svårt att förutsäga eftersom det inte framgår detaljer i frågan kring det.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare