FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/07/2016

Körkort och narkotikabrott

Jag är en gammal småskojare/ halvkriminell. Eller vad man nu vill kalla det...

Blev senast dömd för brott för drygt två år sedan. Då gällde det narkotikabrott av normalgraden. Hur funkar det med körkort nu när jag, efter att ha lämnat det livet, vill skaffa körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Körkortslagens aktualiseras och den hittar du här: https://lagen.nu/1998:488

Körkortslagens 3 kap 2 § stadgar bland annat att:

”Körkortstillstånd får meddelas endast för den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Körkortstillståndet gäller endast under en viss tid.

Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken…”

Det kommer göras en bedömning av din lämplighet att ha körkort där bland annat dina tidigare straff kommer beaktas. Då det rör sig om narkotikabrott kan det naturligtvis ställa till det särskilt. Från Transportstyrelsens hemsida kan läsas bland annat att du ”måste visa att du under en längre tid kan hålla dig nykter och drogfri för att få ha körkort” (se vidare här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/Trafikmedicin/alkohol-droger-till-portalen/Alkohol-droger-och-lakemedel/ ). Exakt vad detta innebär kan säkerligen variera, men det är nog inte omöjligt att kontinuerliga intyg (i form av urinprov/läkarintyg etc.) under en period är nödvändigt under/innan du får ta ditt körkort. Jag kan dessvärre inte ge mer exakta svar just nu, men rekommenderar att du kontaktar Transportstyrelsen för mer vägledning i just ditt fall då det är dessa som meddelar körkortstillstånd. Jag hoppas detta svar har hjälpt dig!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare