FrågaPROCESSRÄTTDomstol14/10/2017

Kostnad av stämningsansökan

Hej

Vill höra med ER vad det skulle kosta mig att Stämma min Kommun ?

Kommunen har genom Arbetsförmedlingen anställt ett antal män för skogsavverkning.

Dock har dessa män klippt ner ett antal träd samt buskar på vår tomt.

Och tros att Kommunen inte meddelat att ett röjningsarbete skulle ske i anslutning till vår tomt.

Männen var här i 6 timmar och röjde ner en hel del på vår tomt . Trots att vi gick ut och förklarade att det dom nu gör är totalt fel , det här är en privat tomt , men dom bara skrattade och fortsatte.

Vi har bilder ( riktigt bra ) där man tydligt ser hur dom går på vår tomt och klipper ner det mesta .

Vad jag förstår är detta EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE ! Dessutom var dessa män oerhört oförskämda och kallade oss både det ena som det andra.

Jag tänker därmed Stämma Kommunen, och undrar lite vad det kan kosta oss ? Vi har Bevis ! Och min särbo säger att när vi ansöker ska vi skriva att vi kräver att Kommen ska stå för ev Rättegångskostnader.

Majja

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du hör av dig till oss här på Lawline.

Ja, det är sant att när vi tvistar i domstol så är det oftast den som förlorar tvisten som står för kostnaderna. I vissa fall kan vi få bifall i en del av tvisten och då löser domstolen så att de fördelar rättegångskostnaderna utefter vilken del av målet kostnaderna är hänförliga till. De justerar alltså kostnaderna beroende på hur utgången blir på olika sätt. Kostnaderna kan variera väldigt mycket men jag kan försöka redovisa för potentiella kostnader.

I ett tvistemål behöver vi oftast ombud (advokater) som tar all information från fallet och konsulterar om hur mycket skadestånd du kan kräva, om stämningsansökningen osv. En stämningsansökningen kostar från 900-2800kr beroende på hur mycket du kommer att begära av staten. Angående ombudskostnad så finns det en lagreglerad timkostnadsnorm, idag står detta på 1677kr per timme. Många advokatbyråer tar betydligt mer så det beror på vilket ombud du väljer.

Hur mycket allt kan kosta beror på hur lång processen blir, eventuella överklaganden, stämningsansökningen, ombudens arvode, resa till och från domstolarna, eventuella vittnen som ska åberopas. Allt som allt kan det kan bli väldigt dyrt, speciellt om en part förlorar och den andra parten har begärt ersättning för rättegångskostnaderna.

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare